Monday, December 9, 2019

Terperangkap Banjir 22-24 Dis 2014 - Kelantan Menangis- 2

Assalamualaikum,

Sekarang dah masuk bulan Tengkujuh kata orang kelantan, dimana musim hujan akan turun tanpa henti yang boleh menyebabkan banjir.
Di Bangi ni pun hujan turun boleh kata saban hari..
Saya masih ingin sambung kisah terperangkap dalam banjir besar di Gua Musang pada Disember 2014 yang part pertama telah saya tulis dalam post yang terdahulu..

... Sambungan dari post lalu
 Hujan yang turun  tanpa henti dari kuala Krai sampailah ke Gua Musang..sesampai di Merapoh dalam pukul   5.30 petang deretan kereta dah mula perlahan dan akhirnya terhenti..setelah bertanya dengan pemandu lain, diberitakan ada air melintas jalan (banjir dah melimpah), ada yang berani ambik risiko untuk teruskan meredah air. Kenderaan Berat dan Pacuan 4 roda masih boleh melaluinya..

Dengan keadaan hujan yang belum berhenti walaupun renyai, saya membuat keputusan utnuk patah balik ke Gua Musang (dalam jarak 20KM, perjalanan selama 15 minit) dengan niat untuk mencai hotel/tempat tidur untuk bermalam. Malangnya semua hotel sudah penuh kemungkinan besar disebabkan ramai yang membuat keputusan untuk bermalam sementara menunggu air surut.

Semasa pusing2 untuk mencari hotel kami melihat  air sungai yang bersebelahan KESEDAR dah mula melimpah dan ada rumah berdekatan yang berada dikawasan rendah dah dimasuki air. Kami mengambil keputusan untuk berehat sambil menunggu hujan reda  di Masjid Gua Musang (Masjid Tengku Faris) . Masjid Ni Berada di tempat yang paling tinggi di area Bandar Gua Musang.
Besebelahan Masjid ini adalah Bangunan Kesedar yang dibina dilereng bukit.Bangunan air sungai sudah mula melimpah.

Kami sempat pergi ke bangunan Kesedar untuk melihat-lihat paras kenaikan air dari sungai.

Gambar diambil dari dalam bangunan Kesedar, air berwarna coklat adalah air limpahan dari Sungai Ketil bersebelahan

Bumbung Biru=Masjid, Bumbung Merah (kanan)=Bangunan Kesedar

Melihat keadaan hujan yang sedikit reda, kami membuat keputusan untuk mencuba nasib sekali lagi untuk meneruskan perjalanan balik ke Kuala Lumpur tetapi malangnya harapan tinggal harapan kerana jalan masih belum boleh dilalui. Mulanya niat untuk bermalam dalam kereta sahaja sambil menuggu manalah tahu air akan surut. Tapi dengan anak yang ramai, pilihan tersebut memang tak masuk akal tambahanan dengan ada anak yang masih kecil.
Akhirnya kami mengambil keputusan untuk patah balik dan bermalam di Masjid Gua Musang.
Bermulalah epsisod 3 hari 2 Malam kami terpaksa berkampung di situ.
Boleh Kata Memang ramai yang terpaksa berkampung dikawasan Masjid kerana terkandas dan hotel ataupun penginapan lain berdekatan sudah penuh.

Menunggu dengan penuh harapan...

Alhamdulillah malam pertama ada kedai makan berdekatan yang buka, dapatlah kami menjamah  masakan panas.
Kami berpecah tidur - lelaki tidur dalam kereta manakala perempuan dan yang kecik tidur dalam masjid.
Saya pernah merasakan pengalaman bermalam didalam kereta semasa belajar di Hokkaido Jepun dulu. kira inilah pengalaman kali kedua bagi saya.. walaupun kurang selesa dan selalu tersedar tapi alhamdulillah tiada apa2 yang tak diingini berlaku.

Sarapan Pagi di Gerai Berdekatan (Gua Musang)

Pada keesokan harinnya (23 hb) dengan hujan yang masih berterusan, kami hanya mundar mandir di sekitar bandar gua musang dan kembali ke Masjid untuk bermalam.
Line Internet terputus menyebabkna susah untuk mendapat maklumat keadaan jalan samada sudah boleh dilalui atau belum.
Informasi kami dapat melalui mulut daripada orang yang singgah di Masjid.

Pada malam kedua kami bertukar tempat tidur - lelaki di dalam Masjid dan Perempuan didalam kereta. Alhamdulillah malam kedua pun tiada apa2 yang tak diingini berlaku.

Pada pagi 24 hb,kami mendapat berita yang jalan sudah boleh dilalui. Jadi tanpa membuang masa kami terus meneruskan perjalanan bersama kawan baru yang kami kenali semasa menumpang di Masjid.
Kami berasa teruja dan bersyukur kerana dapat meneruskan perjalanan balik ke Bangi selepas 2 malam kami terperangkap di gua musang..
Kegembiraan kami tak lama apabila melepasi selekoh dikampung Persit ada air melintasi jalan yang kami lalui.. keadaan air agak dalam dan tak sesuai untuk diharungi..
Kereta didepan kami terpaksa berpatah balik dan kami ditunjukkan oleh orang kampung disitu ada jalan alternatif yang boleh dilalui berdekatan (jalan kampung).
Alhamdulillah kami selamat keluar Ke Jalan Utama bersebelahan dengan Surau Teluk Gunung yang berhadapan dengan tempat Perhentian Bas Perdana  di Merapoh..

Jalan masuk alternatif dekat selekoh Kampung Persit

Jalan Kampung (alternatif)

Jalan Keluar alternatif besebelahan Surau Teluk Gunung

Tak lama perasaan gembira kerana dapat meneruskan perjalanan, ada ujian lain yang sedang menuggu dihadapan rupanya..ia adalah beberapa pokok yang tumbang selepas Hentian Bas Transnasional menghalang perjalanan.
Semasa kami tiba sudah banyak kenderaan yang terkandas, tidak boleh tidak semua yang terkandas terpaksa bergotong royong untuk mengalihkan pokok yang tumbang. Alhamdulillah ada  yang mempunyai gergaji mesin yang digunakan untuk memotong batang dan dahan pokok yang tumbang. Oleh kerana ramai yang membantu untuk mengalihkan bahagian pokok yang dipotong, jalan dapat dilalui kembali dalam masa yang singkat.. saya sangat teruja melihat kerjasama pengguna jalan raya yang memang ohsem...walaupun pokok tu ada kerengga tapi itu semua tak jadi masalah..

Pokok Tumbang

Gotong Royong

Kami meneruskan lagi perjalanan  dengan perasaan gembira tetapi dengan berhati2 mungkin ada lagi halangan yang menunggu kamai dihadapan..

Sangkaan kami tepat sekali bilamana kami memasuki  highway, ada kereta yang yang terpaksa berpatah balik (songsang), kami tetap meneruskan perjalanan hinggalah sampai  distau tempat kelihatan air melintas jalan dengan agak dalam dan tak mungkin untuk kami harungi..kelihatan air dilorong sebelah sana (arah Kuala Lipis ke Merapoh) tak berapa dalam dan mungkin boleh dilalui.
Setelah berbincang dengan kenalan baru,kami membuat keputusan untuk patah balik (Sonsang) dan masuk balik melalui lorong sebelah sana (songsang).

Alhamdulillah kami berjaya mengharungi air tanpa sebarang masalah ..kami meneruskan perjalanan dengan harapan tiada lagi halangan yang menunggu kami didepan..
Seterusnya perjalanan kami lancar,cuma semasa kami sampai di jambatan dekat Padang Tengku keilhatan air diatas jamabatan tapi masih boleh dilalui dengan selamat..

Jambatan Berdekatan Padang Tengku

Akhirnya kami sampai di Bangi dengan selamat tetapi pengalaman kami terkandas 2 hari 2 malam adalah satu pengalaman yang tak dapat kami lupakan.