Friday, June 29, 2012

Percutian Ke Utara - Diari 4 Hari 3 Malam - 2

Hari kedua di Langkawi..

Selepas solat subuh, aku keluar mencari sarapan pagi dan ada gerai berdekatan di jalan utama menjual nasi lemak.
Pagi2 kena makan berat sikit sebab nak pusing satu langkawi pulak..
Perancangan untuk hari kedua adalah..
1. Naik Kereta Kabel
2. Shopping
3. Mandi Pantai (Berenang dengan ikan he.. he.!)
Kalau berpandukan peta di atas, diringkaskan perjalanan kami setelah tiba dari Kuala Perlis sehari sebelumnya adalah seperti berikut;
1. Kami Turun di Jeti Kuah (Dalam peta dia tulis KUAH JETTY)
2. Dari Jeti Kuah Kami Berjalan Kaki sebelum menaiki kereta KIA OPTIMA (kereta yang disewa diambil depan Jeti Kuah)
3. Seterusnya kami mengikuti tuan punye Homestay (Nama tuan punye Homestay Sebenarnya En. Bidon, tapi yang datang jemput ari tu anak lelakinya yang bernama Azim) ke Durian Perangin Homestay yang berdekatan dengan Durian Perangin Waterfall.
4. Perjalanan Kami melalui Mini Zoo dan Galeria Perdana Sebelum tiba Di Homestay yang memakan masa hanya dalam 15 minit.

OK untuk hari yang Kedua, berdasarkan perancangan tadi kami akan ke Oriental Village dimana disitu lah tempat kereta kabel memulakan pendakiannya kepuncak bukit.

Selepas itu kami akan ke Pekan Kuah untuk bershopping (Sakan!), balik semula ke Homestay dan Petangnya kami akan ke Tanjung Rhu untuk Mandi Manda.
Tapi kita hanya mampu merancang, sebab hanya Allah yang mengetahui segalanya.
Kami memulakan perjalanan sebelum pukul 9 pagi untuk ke Oriental Village. Kalau dalam peta kat atas kami akan melalui Round About dan mengambil Jalan yang melalui Handicraft Cultural Complex tetapi kami telah tersalah ambik jalan menghala ke Langkawi international Airport. Jalan kat sini banyak la pula simpangnya tapi akhirnya kami sampai juga ke tempat yang hendak dituju sebelum pukul 10.

Sampai di Oriental Village tu tak ramai lagi orang yang sampai so parking (percuma!) pun tak de masalah.

Aku mula2 ingatkan takde ape 2 kat bawah tempat naik kereta kabel tu - rupa2nya kat bawah (Oriental Village) ni macam kawasan studio penggambaran yang besar yang ada macam2- Kedai, Gerai, Mini Zoo, Kolam, Jambatan, Cafe, Hotel dan sebagainya.

Kami sebenarnya telah membeli tiket awal2 masa ambil kunci kereta sewa di Jeti Kuah. Kata ejen tu kalau tak pakai boleh pulangkan balik dengan syarat jangan terkoyak.

Kami diberitahu yang angin bertiup agak kencang jadi Kereta Kabel tidak dapat dilepaskan pada masa terdekat dan kami diminta datang lain kali untuk mencuba nasib..

Nasib baik seperti yang dikatakan tadi kat bawah tu ada macam2 jadi bolehlah kami menghabiskan masa dulu disekitar oriental village sebelum mencuba nasib menaiki kereta kabel sekali lagi..

Selepas penat berjalan disekitarnya dalam hampir 2 jam disitu kami membuat keputusan untuk melupakan saja aktiviti menaiki kereta kabel kerana anging kencang belum lagi reda dan bercadang menukarnya kepada aktiviti menaiki Go-Kart.

Aktiviti Go-Kart pun terpaksa dilupakan kerana ada beberapa isu yang kurang menyenangkan walaupun kami telah sampai dilitar Go-Kart tersebut.

Kami seterusnya meneruskan perjalanan ke Pekan Kuah untuk bershopping sakan (kononnya!). Destinasi kami adalah Idaman Suri yang luasnya saujana mata memandang (Bangunan Seperti Dewan yang amat besar). Macam2 ada di jual disini (barang2 import la!) dari pinggan mangkuk, periuk belanga, coklat, langsir entah apa2 lagi lah..

Sesudah bershopping sakan kami menghala pulang ke Durian Perangin. Untuk menggantikan Akitivi yang tak dapat dilakukan tadi kami singgah di Mini Zoo.
Seperti namanya Mini Zoo, macam2 binatang ada tapi bilangannya tak banyak (yang paling banyak arnab dan burung kot!). Kami masuk melalui route yang telah disediakan (kira one way jelah tak bulih nak patah2 balik sesuka hati).

Tiada apa yang menarik sangat cumanya sebelum masuk, kami sekeluarga diminta bergambar bersama dengan dua ekor burung Kakak Tua Putih dan  ketika kami di pintu pagar untuk keluar dari zoo- kami ditawarkan untuk membeli cenderahati berupa foto kami sekeluarga yang diambil tadi dalam pelbagai jenis. Aku memang hangin jugak dengan taktik macam ni sebab aku rasa harga dia melampau sangat. Ambik la jugak sebab bini dan anak2 dah berkenan.

Pintu Keluar pula terpaksa melalui kedai yang juga menjual macam2- ni kira semua taktik memaksa orang melaluinya supaya mana yang tak tahan "godaaan" tu sedikit sebanyak akan mencapai kalau tak banyak pun sikit.. kami pun tak lari dari jadi mangsa.. anyway OK la sebab sapa2 yang datang ke langkawi ni biasanya yang nak shopping sakan..

Dah membeli kami terus pulang ke Homestay untuk berehat sekejap dan mengsis perut sebelum meneruskan rancangan kami seterusnya untuk mandi bersama ikan di Pantai. Dan pilihan kami yang terdekat adalah Pantai Tanjung Rhu.. tapi apa2 hal kena rehat dulu...